Simon Baron Cohen

Post Reply
Meander66

Simon Baron Cohen

Post by Meander66 » Wed Jan 11, 2017 9:12 am

Laatst stuitte ik via internet op het werk van Simon Baron Cohen. Hij heeft een boek geschreven "Nul Empathie". Hij koppelt kwaadaardigheid en geweld aan het ontbreken van empathie. Daarbij maakt hij onderscheid tussen "positieve nul empathie" (dat zijn de autisten) en "negatieve nul empathie".

Ik vind zijn inzichten heel interessant. Zou het zo zijn dat alle kwaad te herleiden is naar een gebrek aan empathie? En wat doen omstandigheden met je? Een moeder die de moordenaar van haar kind neerschiet in de rechtbank... Of heeft zij júist empathie?

Mijn dochter studeert rechten en is erg geïnteresseerd in criminologie. Zij wijt crimineel gedrag (ook) aan de omstandigheden, terwijl ik denk dat het te maken heeft met de ontwikkeling van de hersenen. Ik ben daarin wat pessimistisch, sinds ik van het bestaan van autisme weet, zie ik alleen nog maar mensen mét en mensen zonder stoornis. Ik weet ook niet of dat goed is.

https://www.nieuwezijds.nl/Boek/9789057 ... thie/Pers/
Dochter van vader met (vermoedelijk) een ASS. Dochter met ADD, ex-man vermoedelijk ook AD(H)D. Relatie gehad met man met gediagnosticeerd PDD-NOS.

Gerben

Re: Simon Baron Cohen

Post by Gerben » Wed Jan 11, 2017 1:02 pm

Hoi Meander,

Ik heb ook wel eens wat gelezen over het werk van Simon Baron Cohen (de neef van komiek Sacha Baron Cohen (Borat, Ali G. e.a.) wie weet doen ze inspiratie bij elkaar op :) )

Dick Swaab (hersenonderzoeker) heeft ook in z'n recente boek "Wij zijn ons brein" een lans gebroken voor een andere benadering van criminelen op basis van fundamenteel hersenonderzoek. Ik heb dat boek zelf (nog) niet gelezen, maar hij was een jaar of wat bij "Pauw" te gast (? wellicht nog met Witteman) waarin hij een boeiend (doch enigszins beangstigend) betoog hield dat wij allen minder "zelf" zijn dan we denken te zijn.

Misschien is dat boek van Swaab interessant leesvoer voor je dochter.
Zoon die vermoedt dat z'n vader Asperger's is.

Gerben

Post by Gerben » Thu Jan 12, 2017 10:55 am

Na twee weken zonder internet te hebben gezeten lijkt het nu weer normaal te zijn. Dus ik heb je link ook pas net bekeken, Meander.

Sinds ik ben gaan vermoeden dat m'n vader autistisch kan zijn, en ook zo zelf ben uitgekomen dat in velden waar ik zelf niet zo goed functioneer er sprake zou kunnen zijn van cPTSS, ben ik erg geïnteresseerd geraakt in psychologie zelf. En zeker ook de 'fysieke' kant van psychologie: specifieke brein-structuren, biochemische en/of hormonale processes die invloed hebben op de werking van het brein/het centrale zenuwstelsel (zo is een vriendin van me bi-polair, wat louter een biochemische oorzaak heeft) etc.

Ik had nog een linkje in m'n favorieten staan van een videotje met Simon Baron Cohen, dat ik hieronder deel.
"Simon Baron Cohen talks about male brains, autism, genes and culture" https://www.youtube.com/watch?v=crmDSDeCEp4

De Engelse krant "The Guardian" heeft een naar mijn mening zeer goede wetenschapsredactie voor en over psychologie en wat het betekent in het dagelijks leven van ons allen.
En lang niet alle artikelen zijn somber van aard. Van sommige wordt ik zelfs heel vrolijk.
https://www.theguardian.com/science/psychology

Groeten van Rutger
Zoon die vermoedt dat z'n vader Asperger's is.

Francien

Post by Francien » Sat Jan 14, 2017 8:03 pm

Om eerlijk te zijn was ik degene die agressief werd in t huwelijk met een autist. Mijn leven werd een aaneenschakeling van still face experimenten. Zie https://www.youtube.com/watch?v=apzXGEbZht0. Ik ga mede dankzij mn eigen makkes net zo uit mn plaat als dat kleine meisje. Maar dan zonder de goede afloop...

Verschillende auti's in mij omgeving doen wel rare dingen met andere mensen. Botweg omdat ze zich niet kunnen voorstellen wat hun gedrag met n ander doet. Maar ik meen ergens gelezen hebben dat onder de gevangenispopulatie autisme niet vaker voorkomt dan in de algemene bevolking. Wat ik meemaakte was dan ook niet iets voor t strafrecht, maar wel slopend. Had mijn vader priester geworden (wat een tijdlang de bedoeling was), dan had hij nog extra mensen kunnen slopen. En dan meer mensen dan alleen zn eigen kinderen... Want als zieleherder was hij een ramp. Daar moest ik steeds aan denken toen die schandalen in de Katholieke kerk aan het licht kwamen.
dochter van waarschijnlijk auti moeder, vader en stiefvader, ook grootouders etc. met auti trekken
gescheiden van man met diagnose Asperger

Post Reply