Vroege diagnostiek voor baby's

Post Reply
Gerben

Vroege diagnostiek voor baby's

Post by Gerben » Thu Feb 23, 2017 9:48 am

Niet echt een artikel dat nou direct betrekking heeft op "Kind van Auti's", maar toch wel relevant naar mijn mening.

"Brain scans could identify babies most at risk of developing autism, study shows".
https://www.theguardian.com/society/201 ... tudy-shows
Zoon die vermoedt dat z'n vader Asperger's is.

Dreaming

Re: Vroege diagnostiek voor baby's

Post by Dreaming » Thu Feb 23, 2017 5:41 pm

Ik vind het een eng idee. Waarom baby's al diagnosticeren terwijl er helemaal geen probleem is? Als er iets aan de hand is komt dat vanzelf naar boven. Eerder ingrijpen, hoe ga je een kind van nog geen 2 jaar behandelen? Je leert kinderen van die leeftijd toch al sociale vaardigheden, motorische vaardigheden etc. ga je daar dan extra druk op leggen bij een mogelijk autistisch kind? Is dat zinvol?

Wel ben ik benieuwd of je bij volwassenen ook bij een MRI zou kunnen zien of iemand autisme heeft. Dat lijkt me wel handig. Dan weet je gelijk of je de juiste diagnose te pakken hebt en die test kan moeilijk beinvloed worden. Maar ik zou dat alleen toepassen als er al een probleem geconstateerd is.

Gerben

Post by Gerben » Thu Feb 23, 2017 8:06 pm

Tja, je benoemt iets wat een dilemma is. En ik heb er ook geen sluitend antwoord op.

Een vergelijking die spontaan bij me op komt is:
Laat je kinderen hun tanden poetsen voordat er een probleem (=gaatje) is? En dan nog: hoe erg is een gaatje in een melktand? Die wordt toch gewisseld... Is een gaatje in een melktand een probleem? Moeten kinderen dus überhaupt hun tanden poetsen voor ze gaan 'wisselen'?

Mijn persoonlijke interesse in dit soort artikelen zit er ook in omdat een vriendin van mij een zoontje heeft die al-dan-niet autistisch is. (De vader vindt van niet, de moeder neigt eerder naar: nou, het zou best wel eens kunnen, want hij is wel wat 'typisch', en 'school' heeft ze al eens met hem naar een hulpverlener gestuurd. Ik ga de details hier verder niet te veel uit de doeken doen, niet in de laatste plaats omdat het hier dus over drie andere mensen gaat dan ik zelf.)
En ik heb wel iets van: ALS hij autistisch is, neem alsjeblieft de hulp aan die je nu geboden wordt/kan worden, want dat is mogelijk, waarschijnlijk?, beter voor hem en jullie.

Oh, nog een vergelijking:
Ga je vooraf inenten of wacht je tot er een probleem is? Waarna inenten niet meer werkt? En het wellicht zelfs een aandoening is die verder medisch niet te behandelen is? (Polio of zo)

Ik weet het, vergelijkingen gaan altijd ergens wel mank. En 'te vroeg' diagnostiseren is zeker een risico.

Ik ben wel 'blij' dat er onderzoek gedaan wordt naar autisme, omdat ik er zeker van ben (=onderbuik gevoel) dat de mensen die dit soort onderzoeken doen het vooral doen om de kinderen een betere toekomst te geven, en zij daarmee ook hun omgeving een betere toekomst kunnen geven.

Dreaming

Post by Dreaming » Fri Feb 24, 2017 7:49 am

Het is zeker een interessant ethisch dilemma en ik denk ook dat de bedoelingen zeker goed zijn.
De vergelijkingen gaan voor mij niet helemaal op. Door tanden te poetsen voorkom je dat je kind gaatjes krijgt, door je kind te vaccineren voorkom je dat je kind bepaalde ziektes krijgt. Met dit onderzoek voorkom je niets, je komt te weten of er in de toekomst mogelijk een probleem gelinkt aan autisme zal zijn (waarvan je nog geen idee hebt of het klopt en zo ja, in welke vorm). Is het kind autistisch, dan blijft dat zo, dat onderzoek verandert er niets aan. Ik denk dat het belangrijk is om op het kind af te stemmen hoe je met het kind omgaat, niet op een mogelijke diagnose, zeker niet op zo'n jonge leeftijd.

Mijn mening is misschien wel wat gekleurd door mijn eigen ervaringen, ik heb op jonge leeftijd de diagnose autisme gekregen die later helemaal niet bleek te kloppen. Ik heb hulpverlening gekregen gericht op autisme en dat heeft me niet bepaald goed gedaan. Ik heb altijd gehoord wie ik zou moeten zijn, want dat stond in de DSM, dus een eigen identiteit ontwikkelen was er niet echt bij.

Gerben

Post by Gerben » Fri Feb 24, 2017 9:41 am

Dreaming wrote:Mijn mening is misschien wel wat gekleurd door mijn eigen ervaringen, ik heb op jonge leeftijd de diagnose autisme gekregen die later helemaal niet bleek te kloppen. Ik heb hulpverlening gekregen gericht op autisme en dat heeft me niet bepaald goed gedaan. Ik heb altijd gehoord wie ik zou moeten zijn, want dat stond in de DSM, dus een eigen identiteit ontwikkelen was er niet echt bij.
Goed punt, en wat beroerd voor je.

Knuffel, Rutger

edit: per ongeluk met m'n echte naam ondertekend. Nu weer met pseudoniem.

Francien

Post by Francien » Sat Feb 25, 2017 12:09 am

Ik kreeg pas een paar jaar geleden een diagnose. Eentje die keihard is, genetisch, maar waarvan de gevolgen liggen in de trant van 'een verhoogde kans op....' en dan n hele rij mogelijke, meest vrij lichte, problemen. Waarvan ik er n flink aantal heb. Ik had mn diagnose graag veel eerder geweten. Dat had me een jarenlange zoektocht bespaard en dan had ik misschien eerder en betere hulp gekregen. Daarom zou ik pleiten voor t vroeg herkennen van kinderen die n duidelijk verhoogd risico hebben op het ontwikkelen van autisme.
Mn moeder denkt/dacht van mij ook dat ik auti ben en dat heeft mijn leven er niet makkelijker op gemaakt. Foute diagnoses zijn schadelijk! Bij de aandoening die ik heb wordt waarschijnlijk nog geen 10% uiteindelijk gediagnosticeerd. Een deel van de 90% heeft echt niet of nauwelijks problemen en heeft er dus geen schade van maar er zijn er veel bij die mogelijk ook foute DSM diagnoses krijgen. Als er een manier gevonden wordt om vroeg en redelijk betrouwbaar autisme of een flink verhoogde kans daarop te diagnosticeren ben ik daar voor! Tegelijk zie ik a.s. ouders helemaal in de paniek gaan bij een prenatale diagnose van mijn aandoening (horen ze dat t kind geen Down heeft maar wel iets anders), terwijl de meeste kinderen n met wat aanpassingen n goede kwaliteit van leven hebben. Goede begeleiding en informatie is wel essentieel als je onderzoek gaat doen.
dochter van waarschijnlijk auti moeder, vader en stiefvader, ook grootouders etc. met auti trekken
gescheiden van man met diagnose Asperger

Post Reply