Valkuilen in de behandeling van ASS (Annelies Spek)

Post Reply
Diana
Site Admin

Valkuilen in de behandeling van ASS (Annelies Spek)

Post by Diana » Sat Feb 10, 2018 6:25 am

Nou, kijk aan... Ik heb het idee dat er 'n kentering gaande is. Ik las net dit artikel: valkuilen in de behandeling van ASS (www.anneliesspek.nl)

Eerste paragraaf, vierde zin:
Er wordt overlegd met de huisarts, en dan blijkt dat mevrouw de zorg voor haar kinderen niet aankan, doordat ze hen slecht aanvoelt.

De rest van het artikel gaat niet over KvA uiteraard, maar over behandelen van iemand met ASS. Interessant artikel om te lezen verder, het laat zien dat een diagnose heel belangrijk is.
Dochter van autistische moeder en narcistische + alcoholistische vader

Meander66

Re: Valkuilen in de behandeling van ASS (Annelies Spek)

Post by Meander66 » Sat Feb 10, 2018 8:40 am

Goed artikel. Ik hoop dat er een kentering gaande is. Want dat is wat nodig is. Autisme is niet "aan iedereen mankeert wel iets"; autisme heeft verstrekkende gevolgen, met name voor de naastbetrokkenen. De partner, de kinderen, de brusjes en natuurlijk ook de ouder. Ik denk dat het goed zou zijn als dat breed onderkend zou worden. Het is alleen erg moeilijk om dat erdoor de krijgen, want ik heb nogal het idee dat de naastbetrokkenen die zich hiervan bewust zijn, zich nog noodgedwongen "underground" bevinden. En het zou goed zijn, in mijn optiek, als dat open op tafel zou kunnen liggen. Wat niet gemakkelijk is omdat de autist weinig zelfinzicht heeft, waardoor de twee werelden bijna niet bij elkaar kunnen komen. We hebben goede "verbinders" nodig...

Ik denk dat alleen de niet-autist de beperkingen van de autist kan zien. Je hebt natuurlijk ook je eigen blinde vlekken, maar, als het goed is, ben je in staat om die te zien als je daarop gewezen wordt. Dit vind ik het meest tricky punt, wie zijn wij om te bepalen in hoeverre een autist bijvoorbeeld voor kinderen kan zorgen. De andere kant is, wat voor keus hebben kinderen-van, want we hébben er last van (gehad) en het heeft ons gevormd. Soms denk ik dat de autist er nog de minste last van heeft en misschien juist wíj gediagnosticeerd zouden moeten worden met de stoornis dat we ons niet genoeg hebben kunnen ontwikkelen. Of hoe je het dan ook noemen wilt.

Ik hoop dat de geest uit de fles is en dat er met respect naar beide partijen, een verandering is ingezet.
Dochter van vader met (vermoedelijk) een ASS. Dochter met ADD, ex-man vermoedelijk ook AD(H)D. Relatie gehad met man met gediagnosticeerd PDD-NOS.

Post Reply