Empathie

Post Reply
Gerben

Empathie

Post by Gerben » Wed Jul 18, 2018 10:12 am

Empathie: wat is dat eigenlijk?

Een jaar of vier/vijf geleden woonde ik een lezing bij van Joachim Duyndam over empathie. Een wereld ging voor me open.

Vandaag werd ik daaraan herinnerd, en ik vond deze online-lezing die nagenoeg hetzelfde verhaal vertelt als ik toen hoorde. Die wil ik bij deze met jullie delen: http://content1b.omroep.nl/urishieldv2/ ... pathie.mp3

Het duurt een half uurtje, en heeft ook nog wat prettige korte pauzes.

Ik wist, als KvA weet ik nu, eigenlijk niet goed wat empathie nou was. En dan bedoel ik vooral: mijn empathie naar m'n vader kwam niet over, en hij was natuurlijk niet empatisch naar mij. Dat wil niet zeggen dat hij niet met me 'betrokken was', maar het klopte niet.
Dus empathie was toch een beetje een vaag begrip voor me.

Die lezing voelde aan de ene kant als een warm bad, anderzijds zette het de wereld voor me op z'n kop: "Zie je wel!" was dan vooral wat het op z'n kop zette. Het stond nu eigelijk vooral niet meer op z'n kop!

Het is wellicht wat wetenschappelijk af en toe, maar goed: de beste man is dan ook hoogleraar aan de Universiteit voor Humanistiek, dus hij doet erg z'n best om z'n verhaal te staven met verifieerbare argumenten.

Mijns inziens vertelt hij goed wat empathie is, en vooral ook: wat het niet is.

Voor mij heeft het heel wat verwarring over dit begrip weggenomen.

Veel luisterplezier, hoop ik,
Rutger
Zoon die vermoedt dat z'n vader Asperger's is.

Janneke123

Re: Empathie

Post by Janneke123 » Wed Jul 18, 2018 2:56 pm

Hey Rutger,

Bij mij werkt de link niet. Ik zal een googlen op zijn naam in combinatie met de term ‘empathie’.

In elk geval dank voor de tip!
Groetjes,
Janneke

Moeder had een ASS en persoonlijkheidsstoornis. Broer met PDD-NOS en ADHD.

Janneke123

Post by Janneke123 » Wed Jul 18, 2018 3:47 pm

Hier de website waar het hoorcollege te horen is. Je moet kiezen voor het derde hoorcollege op de website:
https://www.uvh.nl/hoorcolleges/joachim ... -gek-maken

Goed verhaal, Rutger. Ik herken er, gek genoeg, vooral mijn vader in en minder mijn moeder! Mijn vader had ook wel autistische trekken, dus het zou me niet moeten verbazen, maar vond het toch wel frapant.
Groetjes,
Janneke

Gerben

Post by Gerben » Wed Jul 18, 2018 4:48 pm

Janneke, dank voor de toevoeging.

Ik ga ook eens die andere hoorcolleges van hem luisteren. Wel een mooi thema: "Laat je niet gek maken, hoorcolleges over geestelijke weerbaarheid."
Hij heeft me vast nog meer te vertellen waar ik m'n voordeel mee kan doen. Want ik heb me zeker lang gek laten maken door de empathie-lozen. 8-)

Janneke123

Post by Janneke123 » Wed Jul 18, 2018 5:57 pm

Wat mij raakte was de opmerking/omschrijving: “verdriet om het verdriet van de ander”. Dat was precies wat ik bij mijn vader zo miste. In een zeer heftige en traumatische periode in het leven van mijn man en mij, zei mijn vader dat hij zich heel gelukkig voelde met alles en iedere nacht heerlijk sliep. Ik was met stomheid geslagen maar ik voelde me ook zo ongezien en onbelangrijk. Ons verdriet was immens en hij sliep er niet één nacht slechter om en was dolgelukkig. Dat deed me zo’n verdriet, dat ons grote verdriet op geen enkele manier invloed om hem had. De bovengenoemde omschrijving sluit hier voor mij naadloos op aan.
Groetjes,
Janneke

Gerben

Post by Gerben » Wed Jul 18, 2018 7:27 pm

Verschrikkelijk Janneke... :o
Dat lijkt me zeker onder de noemer "niet-empatisch" vallen... Ik word er ook een beetje stil van.

Janneke123

Post by Janneke123 » Thu Jul 19, 2018 5:23 am

Dank je. Ik hield ongelofelijk veel van mijn vader maar empathie was er alleen op afroep. Hij moest het ‘aanzetten’. Als ik ergens met hem over wilde praten, iets gevoeligs, dan voelde je dat hij op een andere modus overging en dan werd hij toegankelijker, maar hij voelde zelf niet aan wanneer ik bijvoorbeeld verdrietig was. Hij kwam nooit naar me toe om te vragen hoe het met me ging. Hij ging er altijd vanuit dat alles perfect was, dat ik heel gelukkig was, want dat was hij ook. Hij begreep alleen tranen of wanneer ik heel boos op hem werd.
Groetjes,
Janneke

Meander66

Post by Meander66 » Fri Jul 20, 2018 7:46 am

Ik heb nog niet gekeken, nog geen tijd gehad, maar ik ga er nog wel even voor zitten. Ik vind het leuk om filmpjes te kijken en voor mijn concentratie is het beter. Ik kan gewoon niet zo lang lezen meer. Ik kijk vaak op YouTube en er is zoveel informatie te vinden betreffende onze problematiek.

Ik worstel ook met het begrip empathie. Wat is dat dan en ben ik wel empathish? Ik lees namelijk ook vaak dat ik als KVA autistische trekken heb. Ik heb ook vaak geen "oog voor de ander".

Ik wil dit filmpje nog onder de aandacht brengen, ik ben op het moment namelijk erg bezig met narcisme. Deze Anouschka van Balance Psychologies heeft hele goed filmpjes over narcisme en ze verlegt de aandacht steeds naar jezelf. Want met de vinger wijzen is nodig, maar daarna moet je echt naar jezelf terug anders kom je niet verder. Is mijn ervaring.

https://www.youtube.com/watch?v=8ENBiKx7jMI

Bedankt Rutger voor de tip!
Dochter van vader met (vermoedelijk) een ASS. Dochter met ADD, ex-man vermoedelijk ook AD(H)D. Relatie gehad met man met gediagnosticeerd PDD-NOS.

Post Reply