Artikel "onze moeder is autistisch"

Post Reply
Diana
Site Admin

Artikel "onze moeder is autistisch"

Post by Diana » Thu Jul 06, 2017 8:51 am

Dit artikel kreeg ik doorgestuurd:

onze moeder is autistisch

Tip: ik heb mailinator gebruikt om me te registreren op blendle en kreeg dat artikel toen gratis.

*kuch klikhiervoordownload *kuch
Dochter van autistische moeder en narcistische + alcoholistische vader

Gerben

Re: Artikel "onze moeder is autistisch"

Post by Gerben » Thu Jul 06, 2017 10:25 am

Dank voor de *kuch* ;) . Het was de moeite waard.
Zoon die vermoedt dat z'n vader Asperger's is.

Diana
Site Admin

Post by Diana » Sun Jul 09, 2017 3:54 pm

Is Iemand de opmerking over het "vasthouden van je bestek" opgevallen?

Mocht een van de drie zussen die geinterviewd zijn op dit forum meelezen: Dankjewel voor het onder de aandacht brengen van de kinderen-van-ouders-met-autisme! :)
Dochter van autistische moeder en narcistische + alcoholistische vader

Gerben

Post by Gerben » Sun Jul 09, 2017 4:42 pm

anna wrote:
Sun Jul 09, 2017 3:54 pm
Is Iemand de opmerking over het "vasthouden van je bestek" opgevallen?
Nou nee, en ik moest dan ook even zoeken waar het in het artikel genoemd werd.

Wellicht dat het komt vanwege de traditionele rolverdeling (m'n ouders zijn nog van 'voor de oorlog') waarin de opvoeding voornamelijk op m'n niet-autistische moeder neerkwam, of omdat m'n vader lichamelijk gehandicapt is (en dientengevolge zelf z'n bestek niet 'normaal' vast kan houden) dat dit geen issue/trigger voor me is.

Eten op zich is wel een trigger. Ik ben altijd een 'moeilijke eter' geweest. Het bord MOEST leeg (nog meer van m'n narcistische moeder dan van m'n autistische vader in m'n herinnering), en m'n broer heeft me wel eens verteld hoe zielig hij het voor me vond als ik als kleuter eindeloos voor een bord koud eten moest zitten (terwijl heel de familie al van tafel was) tot uiteindelijk 'bedtijd' me van die kwelling verloste.

Ik zat ooit bij de padvinderij, en op m'n eerste kamp (wat was ik? 6?) werden we 'gedoopt' en kreeg ik, in het kader van het zigeuner-thema van dat jaar de doopnaam "Zigo de Slome Eter". :roll:

Fijne club, de padvinderij... NOT!
Zoon die vermoedt dat z'n vader Asperger's is.

Dreaming

Post by Dreaming » Sun Jul 09, 2017 6:13 pm

Herkenbaar artikel, bedankt voor het delen.
Bij ons thuis was het gelukkig niet zo erg. Er is nooit fysieke agressie of dreiging daartoe geweest.
We hadden kleren aan die pasten bij het weer. Wel vormeloze broeken met elastiek (misschien ook omdat ik als kind spijkerbroeken niet fijn vond zitten) en schoenen met klittenband (totdat ik in groep 8 met heel veel oefenen met een vriendin leerde om veters te strikken).
Ons haar was niet bijzonder kort, tot aan de kaak ongeveer, omdat we zo moeilijk deden bij het kammen mochten we het niet langer laten groeien, ook niet toen we allang zelf ons haar kamden. Totdat op mijn 14e de kapper eindelijk naar mijn mening luisterde in plaats van naar die van mijn moeder en besloot om alleen de puntjes te knippen.
Gepest niet, veel kinderen vonden mijn moeder geweldig omdat ze jong was, wij veel mochten en we altijd veel lekkers in huis hadden en altijd leuke kinderfeestjes gaven. Ik mocht wel vrij veel, daar hebben ouders van vriendinnen zich soms wel over verbaast, dat ik op mijn 11e zelf via internet een ponykamp regelde wat niemand kende of dat ik op mijn 14e naar een spirituele bijeenkomst ging (voor jongeren overigens). Ik vond dit zelf wel een van de voordelen, dat ik mijn eigen plan kon trekken en veel van wat ik wilde ook mocht. Ik zat op een gegeven moment op vier of vijf hobby's tegelijkertijd. Vriendinnen mochten dat niet.
Goed van vertrouwen, nou, dat absoluut niet. Veel wantrouwen, iedereen is onbetrouwbaar en alles moet je zelf onder controle houden, dat was het algemene wereldbeeld en daar worden nauwelijks uitzonderingen op gemaakt en ook nooit volledig.
En dat bestek, ja, daar schreef ik al eerder over, en inderdaad ook sorry zeggen, wat je doet bij een overlijden, feestjes etc.

Wat de psychiater zegt is grotendeels herkenbaar: zeer intelligent, normaal ogen naar de buitenwereld, weinig tot geen interesse in anderen en nauwelijks medeleven, ruzies, driftaanvallen, obsessies, egocentrisch, dwingend, alleen anderen hebben problemen en de auti zelf niet. Alleen alles aanpassen aan de ouders was dan niet zo. Er waren weinig regels en er werd in praktische zin juist veel aan ons als kinderen aangepast (hobby's, eten, activiteiten, vakanties, hulpverlening op allerlei fronten).

Hoe meer ik lees hoe minder ik twijfel dat zij ook echt autistisch is.

Meander66

Post by Meander66 » Mon Jul 10, 2017 8:45 am

Dreaming wrote:
Sun Jul 09, 2017 6:13 pm
Wat de psychiater zegt is grotendeels herkenbaar: zeer intelligent, normaal ogen naar de buitenwereld, weinig tot geen interesse in anderen en nauwelijks medeleven, ruzies, driftaanvallen, obsessies, egocentrisch, dwingend, alleen anderen hebben problemen en de auti zelf niet. Alleen alles aanpassen aan de ouders was dan niet zo. Er waren weinig regels en er werd in praktische zin juist veel aan ons als kinderen aangepast (hobby's, eten, activiteiten, vakanties, hulpverlening op allerlei fronten).
Je beschrijft in een notendop wel hoe het is. Dat is dan direct ook het verraderlijke aan autisme. Door de hoge intelligentie en het normaal lijken naar de buitenwereld, kun je er bijna geen vinger achter krijgen wat er nou precies aan de hand is. Weinig tot geen interesse in anderen en nauwelijks medeleven zijn dingen die ik in mijn leven als "normaal" beschouwde en dat is niet direct "zichtbaar". Dat is alleen voelbaar en als je niet zo goed geleerd hebt naar je gevoelens te luisteren, dan accepteer je gedrag van je auti ouder. Hij/zij is nou eenmaal zo en daarmee wordt het afgedaan. Warmte en liefde en zomaar iets krijgen, is niet uit te leggen. Wat mij daarbij stoort is dat veel mensen hun jeugd mooier maken dan dat die is en de schijn ophouden, maar dit terzijde. Voor mij is en blijft het een bedrieglijke stoornis "see me, see me not". En daar heb ik nog steeds veel moeite mee.
Dochter van vader met (vermoedelijk) een ASS. Dochter met ADD, ex-man vermoedelijk ook AD(H)D. Relatie gehad met man met gediagnosticeerd PDD-NOS.

ReMe

Post by ReMe » Sat Sep 09, 2017 3:12 pm

Goed artikel, dankjewel voor het delen!

Dat van de kleding herken ik, mijn moeder is totaal niet geinteresseerd in uiterlijkheden, dus onze kleding waren afdankertjes van andere mensen. Ik liep in verkeerde maten, verschillende sokken, uit de mode (en niet eigenwijs vintage, maar altijd net 4 jaar achterlopen). Toen ik rond m'n 9e zelf kleding begon te kopen had ik geen notie van hoe dat moest dus kocht ik mijn eerste onderbroeken in alle maten die de Zeeman had. Ik had in de winter geen warme kleding en liep met gaten in m'n 5-gulden gympies door de sneeuw.
Dreaming wrote:
Ik mocht wel vrij veel, daar hebben ouders van vriendinnen zich soms wel over verbaast, dat ik op mijn 11e zelf via internet een ponykamp regelde wat niemand kende of dat ik op mijn 14e naar een spirituele bijeenkomst ging (voor jongeren overigens). Ik vond dit zelf wel een van de voordelen, dat ik mijn eigen plan kon trekken en veel van wat ik wilde ook mocht.
Dat herken ik! Op m'n 14e alleen thuis de hele vakantie, ik mocht veel eerder en later uit dan de rest, en als eerste alleen naar festivals enzo. Toen vond ik het wel stoer maar eigenlijk was ik er te jong voor. Het was wel onbeschermd.
Dreaming wrote:
En dat bestek, ja, daar schreef ik al eerder over, en inderdaad ook sorry zeggen, wat je doet bij een overlijden, feestjes etc.
Ow jaaa! Herkenbaar! De sociaal-culturele regels, daar wist ik helemaal niks van, dat had niemand me verteld! Dat heb ik geleerd door andere mensen te observeren en te imiteren. Heel lang snapte ik eigenlijk niet waarom dat belangrijk was, totdat ik leerde ik over grenzen en dat sociaal gedrag niet hetzelfde is als emoties opengooien.
Tafel etiquette had mijn autistische oma er dan weer hardhandig ingetimmerd ;) Was 't toch nog ergens goed voor.

Jolanda

Post by Jolanda » Wed Sep 13, 2017 5:30 pm

wat en mooi artikel, dank je wel voor het delen.

Voor mijzelf is het niet echt heel herkenbaar maar ik herken er wel heel veel in als het over mijn schoonmoeder gaat (ook ASS). persoonlijke hygiëne was een drama en de kinderen wisten ook niet hoe dat nu hoorde. Kleding was altijd vies en stuk. Maar aan de andere kant kon er wel weer heel veel. De hond mocht gewoon mee naar bed. De buurtkinderen konden altijd binnen komen vallen. Kinderen mochten heel veel en kenden weinig grenzen en respecteerden daardoor ook geen autoriteit.

Post Reply