NVA studiedag ”Relaties in een gezin met autisme” 29 september 2017

Post Reply
Diana
Site Admin

Post by Diana » Thu Aug 10, 2017 3:26 pm

Hij staat ook op de hoofdpagina erbij, bij deze ook even op het forum vermeld, voor wie interesse heeft.

Dochter van autistische moeder en narcistische + alcoholistische vader

Dreaming

Re: NVA studiedag ”Relaties in een gezin met autisme” 29 september 2017

Post by Dreaming » Fri Aug 11, 2017 7:06 am

Wat goed dat hier een dag voor georganiseerd wordt!
Ik ben wel benieuwd naar het programma. Ik lees dat er een gespreksgroep is. Iemand een idee wat de rest van de dag inhoudt?

Gerben

Post by Gerben » Fri Aug 11, 2017 2:53 pm

Ik kreeg ook al een mail. Geen idee (meer) hoe ik in die e-mail lijst ben beland, maar ik vond het wel fijn dat er een link naar Kind-van-Auti stond.
Zo voelde het toch erg vertrouwd.

Fijn dat deze gemeenschap er is!
Zoon die vermoedt dat z'n vader Asperger's is.

Diana
Site Admin

Post by Diana » Mon Aug 14, 2017 5:18 am

Dreaming wrote:
Fri Aug 11, 2017 7:06 am
Iemand een idee wat de rest van de dag inhoudt?
Nope, geen flauw idee, sorry.

Francien

Post by Francien » Fri Aug 25, 2017 10:30 am

Themadag ‘Relaties in een gezin met autisme'

De regio Noord-Holland van de Nederlandse Vereniging voor Autisme organiseert i.s.m. Psychologie Praktijk Margo Versteijne een themadag over ‘Relaties in een gezin met autisme', op vrijdag 29 september 2017.

Als er sprake is van autisme in een relatie en/of gezin, heeft dat een grote invloed.
En wat betekent dat autisme nu in die verschillende relaties? Wat helpt om er beter mee om te gaan of wat moet je juist laten? En hoe kun je elkaar beter begrijpen?
Allemaal vragen waar Margo Versteijne, GZ-psycholoog/gezins- en relatietherapeut (www.margoversteijne.nl), samen met u, een antwoord op probeert te geven.

Natuurlijk ontbreken ervaringsdeskundigen zelf niet. Samen met Margo lichten ze tijdens het ochtendprogramma de verschillende rollen toe. Na de lunchpauze kunt u kiezen uit gespreksgroepen voor:
- mensen met autisme
- partners (met of zonder kinderen in het gezin)
- broers/zussen vanaf 16 jaar
- kinderen van een ouder met autisme, vanaf 18 jaar
- ouders van kinderen met autisme
Aan het eind van de dag zullen we nog even samenkomen en de ervaringen uit de verschillende praatgroepen met elkaar delen.

Plaats: Hotel De Rijper Eilanden, Zuiddijk 2a, De Rijp
Tijd: 10.00-15.30 uur (inloop/registratie 9.30-10.00 uur)
Entree: 25 euro p.p. (incl. lunch/koffie/thee) contant - graag gepast - te voldoen bij binnenkomst
Voor wie?: voor iedereen die in dit onderwerp geïnteresseerd is
Aanmelden : aanmelding verplicht i.v.m. de organisatie via nannie.kruissel@planet.nl of 0299-657590

http://www.autisme.nl/activiteiten.aspx
dochter van waarschijnlijk auti moeder, vader en stiefvader, ook grootouders etc. met auti trekken
gescheiden van man met diagnose Asperger

Diana
Site Admin

Post by Diana » Sun Oct 01, 2017 6:28 pm

De lezingstekst van deze studiedag staat nu online.

Je vindt hem hier: http://www.kindvanauti.nl/wp-content/up ... utisme.pdf

Gerben

Post by Gerben » Mon Oct 02, 2017 3:58 pm

Wat een moedige vent!

Ik moet al heel wat moed verzamelen om mijn verhaal hier in beslotenheid (en onder pseudoniem) te vertellen...

Ik vond het een mooi en herkenbaar verhaal. In het bijzonder dit:
Maar wacht eens even... Praat ik nu over mijn moeder? Hoe is dat voor haar? Haar zoon vertelt een zaal met mensen dat ze autisme heeft en dat ze autismeonderzoek mijdt? Het is alsof ik haar vertel dat ze een hartafwijking heeft, terwijl ze zelf zegt nergens last van te hebben. Mag ik het over mijn moeder hebben als ze nog niet door een deskundige is gediagnosticeerd? Ik ben geen deskundige.
Ik verander van slachtoffer in dader. Niet alleen voor mijn moeder. Ook voor ooms, tantes, en andere familieleden. Autisme is erfelijk. Ik weet dat. Als ik hier mijn verhaal doe, wat zegt dat over oom Bernhard, over oom Fred, of over hun kinderen? Weten zij dat wel en... willen ze dat wel weten?
En stel je even voor dat je mijn broer bent. Je hebt een autismespectrumstoornis, je bent alcoholverslaafd en epileptisch en door de alcohol werken de epilepsieonderdrukkende medicijnen minder, of vergeet je ze in te nemen. Hoe zuur is het als je autisme hebt en opgroeit in een familie met autisme. En dan is er ook nog een broer die publiekelijk over je spreekt. Mijn broer heeft het wellicht lastiger dan ik.
Ik worstel met ongeveer hetzelfde, en blijf voorlopig dan ook nog even "in de kast". Desalniettemin, als je dit leest Freerk, bedankt!
En groeten van een leeftijds- en lotgenoot.

Knuffel en groeten.
Zoon die vermoedt dat z'n vader Asperger's is.

Dreaming

Post by Dreaming » Tue Oct 03, 2017 7:09 pm

Goed verhaal! Dat stuk dat Rutger aanhaalt vind ik ook heel herkenbaar. Dat is ook waarom ik er niet openlijk over durf te schrijven. Ik schrijf onder mijn eigen naam over mijn verleden in de psychiatrie, over zelfbeschadiging, opname, maar niet over mijn ouders.

Ik ben wel benieuwd naar het stukje dat hij zijn genen heeft laten doorlichten, hoe dat zit.

Francien

Post by Francien » Thu Oct 19, 2017 8:39 pm

Ja heel indrukwekkend dit verhaal.
dochter van waarschijnlijk auti moeder, vader en stiefvader, ook grootouders etc. met auti trekken
gescheiden van man met diagnose Asperger

Post Reply