Boeken

Meander66

Leaving loneliness

Post by Meander66 » Fri May 27, 2016 6:48 am

Ik heb Anna beloofd nog eens iets te schrijven over goede boeken voor NA's. Ik ben een lezer en heb veel gelezen om grip te krijgen op mijn eigen problematiek. Om te kunnen begrijpen. Ik heb er dan ook heel veel geld aan uitgegeven omdat elk boek het "geheim" leek te bevatten. Een jaar geleden heb ik mijn hele verzameling weggedaan als een soort van statement, buiten dat had ik er geen ruimte meer voor. Nu mag ik van mijzelf alleen nog maar af en toe een E-book kopen. Ik denk dat het kopen en lezen van boeken voor mij een soort van beschermingsmechanisme geweest is, tegen de pijn en het onbegrip. Achteraf moet ik zeggen dat het mij best wel weerhouden heeft van ervaringen opdoen, van "leven".

Ik heb twee dochters, één van 16 en één van 18 en ik ben er altijd op gebrand geweest dat zij mogelijkheden hadden, wél toegang hadden tot het leven wat voor mij buiten zicht was. Ik had werkelijk geen idee toen ik een puber was hoe je moest socializen, hoe je aan een baantje kwam, vriendinnen, een vriendje. En boven alles had ik er geen idee van hoe ik mij ergens op mijn gemak zou kunnen voelen, deel van een groep, tevreden, prettig, gelukkig. Ik heb mij altijd afgevraagd waarom ik oninteressant was, waarom mensen niet met mij wilden. Nu weet ik dat het te maken had met het feit dat ik waarschijnlijk behoorlijk "aspergated" was en nu realiseer ik mij dat ik in een gezin opgroeide met mensen die de subtiele rijkdom van mijn persoonlijkheid :lol: niet konden zien. Letterlijk niet konden zien. Ik heb altijd het gevoel dat ik alles uit de kast moet halen om mensen te blijven boeien. In mijn optiek kunnen ze zo van het een op het andere moment weglopen en dat is mij inmiddels ook een aantal keer gebeurd.

Ik lees nu:
Leaving loneliness: a workbook
Building relationships with yourself and others
David S. Narang

http://www.amazon.com/Leaving-Lonelines ... vid+narang

Ik lees vaak in het Engels omdat op een of andere manier de taal mij heel erg aanspreekt. Ik worstel met eenzaamheid, dat is wel duidelijk. Dit boek gaat op een makkelijk manier in op de "attachment theory", de verschillende stijlen van hechting. Nu heb ik daar wel meer boeken over gelezen, maar dit een toegankelijk, praktisch boek. Er zijn drie stijlen van hechten, de veilige hechting, de angstig/ambivalente hechting en de vermijdende hechting.

Als je bij een autist bent opgegroeid ben je waarschijnlijk niet veilig gehecht of je (andere) vader/moeder moet daar gezorgd hebben. Meestal heeft die ook te lijden gehad onder het autisme van de partner vooral als er geen diagnose was. Het hangt ervan af hoe je ouders waren in contact of je angstig/ambivalent of vermijdend gehecht bent. Daar ga je mee de wereld in. Ikzelf denk dat ik angstig/ambivalent gehecht ben, ik en namelijk altijd nog zorgelijk bezig met mijn relaties, de ene dag kan het heel erg goed voelen, de andere dag ben ik doodongerust dat de ander weggaat. Ik kan ook heel afstandelijk zijn op zijn tijd, ik denk dat opgroeien bij een autist misschien wel zorgt voor een combinatie van beide stijlen. Wat het voor ons extra moeilijk maakt, is dat wij ook nog eens te maken hebben met de onbegrijpelijke manier van doen van een autist, waar we aan gewend zijn geraakt. Dus naast problemen met onze hechting hebben wij ook problemen met niet weten wat normaal is.

Het boek bestaat uit 5 hoofdstukken, een introductie en een conclusie. In hoofdstuk 1 wordt je hechtingsstijl ontrafeld, in hoofdstuk 2 en 3 worden activiteiten aangeraden voor de twee "niet veilige" hechtingsstijlen. In hoofdstuk 4 komt veilige hechting aan bod en hoe je de schade voor jezelf kunt beperken/herstellen. Hoofdstuk 5 geeft je aanwijzingen hoe je je open kunt stellen voor relaties met anderen. Wat mij zo aanspreekt is het praktische van het boek, ik zit namelijk altijd verlegen om oplossingen en dat het voor mij tot de kern wordt teruggebracht: opgroeien bij autist heeft gevolgen voor je hechting en daardoor ervaar je zoveel problemen in je leven. Buiten de specifieke onbegrijpelijkheid van deze wrede truc van de natuur: een andere bedrading oftewel: autisme.
Dochter van vader met (vermoedelijk) een ASS. Dochter met ADD, ex-man vermoedelijk ook AD(H)D. Relatie gehad met man met gediagnosticeerd PDD-NOS.

Francien

Re: Boeken

Post by Francien » Fri May 27, 2016 8:29 pm

Bij mijn favorieten zijn ' luisteren naar je kind' van Gordon over het omgaan met kinderen en luisteren naar de boodschap of de behoeftes achter 'lastig' gedrag van Kinderen. Dat pas ik toenmet mn zoon en het werkt. Om op zo'n manier naar mezelf te luisteren en terug te praten is ook een verademing.

Over omgaan met emoties als je niet gewend bent om ze toe te laten: Stilstaan in de storm van Monique Veerkamp.

En over ' verbindend communiceren'. Of 'nonviolent communication' : boeken van en over Marshall Rosenberg. Hier zijn ook workshops van en dat vind ik fijn om te doen.
dochter van waarschijnlijk auti moeder, vader en stiefvader, ook grootouders etc. met auti trekken
gescheiden van man met diagnose Asperger

Dreaming

Post by Dreaming » Sun Mar 05, 2017 3:35 pm

De afgelopen maanden heb ik veel gelezen over autistische ouders.
Survival van Lydia Rood. Leest makkelijk en fijn om in verhaalvorm te lezen, maar voor mij blijft het wat aan de oppervlakte omdat het meisje er alleen achter komt dat haar moeder autistisch is, maar verder niet komt aan wat dat echt voor haar betekent en hoe ze ermee omgaat.
FamilieASSpecten. Per thema veel citaten en ervaringen van kinderen van autistische ouders. Dit vond ik erg waardevol om te lezen. Hoewel ik de vorm niet altijd even makkelijk lezen vond.
Autisme in het nest. Fijne bundeling van een aantal ervaringsverhalen.

Los van de autismeboeken vind ik de boeken van Brene Brown erg mooi en helpend, over de kracht van kwetsbaarheid.

Diana
Site Admin

Post by Diana » Wed Apr 12, 2017 10:01 am

Jazeker!
Hij staat als 't goed is ook op de website :)
Dochter van autistische moeder en narcistische + alcoholistische vader

Stipje

Post by Stipje » Mon Jun 28, 2021 7:26 pm

Nog nieuwe mooie aanraders de afgelopen jaren?

Ik lees nu niemandskinderen van Carolien roodvoets.
Ben op de helft, maar begrijp mezelf en het proces wat ik door moet maken steeds beter.
Dochter van vermoedelijk auti moeder en lieve warme overenthousiaste vermoedelijk ADHD vader. Jongensmoeder en vrouw van lieve warme stoere man. Zus in groter gezin.

Estr

Post by Estr » Wed Jun 30, 2021 3:05 pm

Aanvullend mijn boekenlijstje:
📚

- Zag je me maar van Paulien Bakker, Zeven volwassenen vertellen hoe het is om op te groeien met een ouder die een vorm van autisme heeft.
- Ongekende gevoelens van Jonice Webb, dit is de Nederlandse vertaling van Running on Empty. Hier heb ik veel aan gehad. Het gaat niet specifiek om ouders met autisme maar om emotionele verwaarlozing door ouders. Dit kan meerdere oorzaken hebben dan een ASS.
- Patronen van ongekende gevoelens doorbreken, de Nederlandse vertaling Running on Empty no more van Jonice Webb. Hoe doorbreek je het patroon als je zelf emotioneel verwaarloosd bent. Hoe voorkom je dat je de schade doorgeeft.
- The emotional absent mother van Jasmin Lee Cori, ook over emotionele verwaarlozing in de kindertijd.
- Niemandsmeisje en Blauwtje van Lydia Rood, de 2 vervolgdelen op Survival.
- Dorst van Esther Gerritsen, een roman over (duidelijk) een ASS-moeder en haar dochter.

Romans met een ASS-hoofdpersonage (als je dat trekt):
- Roxy van Esther Gerritsen
- Zondagskind en Zondagsleven van Judith Visser
- Amandelbloesem van Nynke van der Beek
- Het Rosie-Project, het Rosie-effect en het Rosie-resultaat van Graeme Simsion
Dochter van ouders met vermoedelijke ASS. Moeder herkent het wel bij vader, niet bij zichzelf. Vader herkent het totaal niet (bij moeder en zichzelf)

Stipje

Post by Stipje » Wed Jun 30, 2021 5:53 pm

Dankjewel! Mooie lijst!
Dochter van vermoedelijk auti moeder en lieve warme overenthousiaste vermoedelijk ADHD vader. Jongensmoeder en vrouw van lieve warme stoere man. Zus in groter gezin.

Roos

Post by Roos » Fri Apr 08, 2022 12:08 pm

Emoties

Omdat ik geen kaas gegeten had van emoties was dit boek mijn startpunt. (Ik weet het, de schrijfster is in diskrediet geraakt, maar gooi het boek niet gelijk met het badwater weg). Ze beschrijft de theorie PRI (Past Reality Integration). In het kort: als we niet onszelf zijn, niet lekker in ons vel zitten, dan zitten we gevangen in een illusie. Deze theorie bevat de volgende illusies: angst, primaire afweer (i.e. ik doe/ben niet goed genoeg, etc), woede, ontkenning van behoefte en valse hoop. Het boek geeft een duidelijke uitleg over de werking van de betreffende illusies en een stappenplan om erachter te komen wat de illusie voor je verborgen houdt en er dus uit te kunnen stappen (en ook om de illusies van elkaar te kunnen onderscheiden).

Illusies - Ingeborg Bosch
https://www.bol.com/nl/nl/p/illusies/92 ... oductImage

Ergens anders op het openbare gedeelte van het forum schreef ik al over het volgende boek. Een aanvulling op het boek 'Illusies' omdat een cPTSS complex toch ff iets anders is dan gevangen zitten in illusies (het woord 'complex' zegt het al). Nooit geweten dat ik cPTSS had, mij was een andere diagnose toebedeeld. Nu weet ik wel beter.

cPTSD - From Surviving to thriving - Pete Walker
https://www.bol.com/nl/nl/p/complex-pts ... oductImage

Autisme

Naast de boeken over autisme die op de KVA site genoemd worden, vond ik nog een scriptie online van Karen Sucaet die me veel helderheid verschafte. Je moet wel een beetje door de pedagogische vaktermen heenlezen (of opzoeken ;)), maar het gaf mij in ieder geval een goed beeld over hoe autisme, als genetische aanleg, ook als reactie op vroeg-geboorte trauma kan dienen. Ze beschrijft de fyisiologische symbiose tussen moeder en baby, maar ook wat er gebeurt als de fysiologische symbiose niet van nature omgezet wordt in autonomie-ontwikkeling bij het kind, maw als er geen psychologische scheiding komt tussen moeder en baby.

Autisme als reactie op trauma in de vroege ik-ontwikkeling - Karen Sucaet (Universiteit Gent)
https://libstore.ugent.be/fulltxt/RUG01 ... 001_AC.pdf

Geweld

Arts Joke de Vries heeft zich heel haar leven verdiept in het onderwerp geweld, m.n. tussen partners en tussen ouders/verzorgers en hun kinderen. In het boek legt ze uit welke verschillende vormen van geweld er volgens haar zijn en hoe dader en slachtoffer een rol spelen in het geweld. Een eyeopener voor mij destijd was dat er ook niet zichtbaar geweld was, maar dat dat toch echt geweld is, zoals bv het onthouden van zorg, of iemand dwingen door passief-agressief gedrag. Het niet zichtbare geweld heeft mij heel erg lang aan mezelf doen twijfelen: er is thuis toch niks ernstigs gebeurd?! Dit boek bracht daar verandering in.

Geweld - Joke de Vries
https://www.bol.com/nl/nl/f/geweld/35867607/

Net deze roman gelezen. Gaat over fysiek geweld in een welgesteld gezin. Ondanks dat bij mij thuis geen fysiek geweld gebruikt werd, vind ik de vertellingen, gedachten en observaties, van de hoofdpersoon akelig herkenbaar. Zoals dat er niks bespreekbaar is met de ouders zonder dat deze in (boos) slachtoffergedrag schieten, maar ook de manipulaties, oordelen en zwartmakingen. Een roman gebaseerd op de jeugdervaringen van de schrijver.

Wat je van bloed weet - Philip Huff
https://www.bol.com/nl/nl/p/wat-je-van- ... oductImage
Last edited by Roos on Sat Apr 09, 2022 7:05 am, edited 4 times in total.
Vermoeden van autisme, narcisme en borderline bij mijn moeder, autisme/Asperger bij mijn broer en depressie en cPTSS en/of ADD bij mijn vader.

Gerben

Post by Gerben » Fri Apr 08, 2022 3:25 pm

Autisme als reactie op trauma in de vroege ik-ontwikkeling - Karen Sucaet (Universiteit Gent)
Ik schrok even van de titel, maar de inleiding nu gelezende hebbende wordt me duidelijk dat ze wel degelijk uitgaat van een genetische oorsprong van autisme.
Autisme kan namelijk ook voorkomen als poging om zich te beschermen tegen trauma op zeer jonge leeftijd (Tustin, 1994; Alvarez, 1992; Fraiberg 1987). Dan nog ligt een genetische of biologische predispositie ook aan de grondslag van een ontwikkeling tot autisme.
De dissertatie zal er dus (waarschijnlijk) over gaan dat andere factoren dat mogelijk kunnen versterken, maar dus niet dat je autisme kan 'krijgen'.
Je hebt het of niet.
Zoon die vermoedt dat z'n vader Asperger's is.
(Hij is dan wel inmiddels overleden, maar om nou te zeggen dat ik hier post omdat hij het "was", dat dekt de lading niet :? )

Roos

Post by Roos » Fri Apr 08, 2022 7:00 pm

Klopt, dank voor de toevoeging Gerben. In de conclusie van de scriptie:
Een onderliggende biologische of genetische predispositie komt aan de oppervlakte doordat trauma plaatsvindt.
Overigens onderkent de schrijfster het gebrek aan kritsche reflectie van haar scriptie, omdat ze maar vanuit één bepaalde theorie uitgaat. Omdat mijn moeder vroeger als baby een traumatische ervaring heeft gehad, en ik met haar een groot deel van mijn leven in symbiose heb geleefd, sprak de scriptie me aan.
Vermoeden van autisme, narcisme en borderline bij mijn moeder, autisme/Asperger bij mijn broer en depressie en cPTSS en/of ADD bij mijn vader.

Post Reply