Boeken

Gerben

Re: Boeken

Post by Gerben » Fri Apr 08, 2022 7:29 pm

Roos wrote:
Fri Apr 08, 2022 7:00 pm
Overigens onderkent de schrijfster het gebrek aan kritsche reflectie van haar scriptie, omdat ze maar vanuit één bepaalde theorie uitgaat.
Voor mij onderschrijft dit de waarde van wetenschappelijk onderzoek: daar draait het onder andere om zoveel mogelijk factoren uit te sluiten, om dan een 'feiten' gebaseerde opinie te kunnen vormen over een deelaspect.
Vele deelaspecten helpen om een 'oordeel' te kennen vellen over het 'geheel', met alle 'voorbehouden' die erbij horen. (in casu "ik heb slechts een onderdeeltje van het geheel onderzocht, en mijn conclusie op dit deelaspect is aldus: ... ")

Omdat mijn moeder vroeger als baby een traumatische ervaring heeft gehad, en ik met haar een groot deel van mijn leven in symbiose heb geleefd, sprak de scriptie me aan.
Het is een waardevolle inbreng van je, waarvoor dank (niet in de laatste plaats omdat het hier wetenschappelijk onderzoek betreft) en ik zal het waarschijnlijk later ook nog wel in z'n volledigheid lezen.

Het is goed om te lezen dat deze afstudeerscriptie je verder heeft geholpen in je proces.
Zoon die vermoedt dat z'n vader Asperger's is.
(Hij is dan wel inmiddels overleden, maar om nou te zeggen dat ik hier post omdat hij het "was", dat dekt de lading niet :? )

Francien

Post by Francien » Sat Apr 09, 2022 6:22 pm

Roos wrote:
Fri Apr 08, 2022 7:00 pm
Klopt, dank voor de toevoeging Gerben. In de conclusie van de scriptie:
Een onderliggende biologische of genetische predispositie komt aan de oppervlakte doordat trauma plaatsvindt.
Overigens onderkent de schrijfster het gebrek aan kritsche reflectie van haar scriptie, omdat ze maar vanuit één bepaalde theorie uitgaat. Omdat mijn moeder vroeger als baby een traumatische ervaring heeft gehad, en ik met haar een groot deel van mijn leven in symbiose heb geleefd, sprak de scriptie me aan.
Mijn ex was bij zijn geboorte veel te licht. Zijn moeder weet niet of hij te vroeg geboren is, ze is niet zo goed met getallen. Hij heeft eerst een poos in het ziekenhuis gelegen om te groeien en is pas daarna naar huis gegaan. Weinig bezoek gehad, dat ging toen zo. Het zal hem geen goed gedaan hebben, maar ik zie in zijn familie meer mensen met trekken van autisme (net als in de mijne). Die theorie dat er minimaal iets biologisch nodig is om autisme te krijgen daar kan ik me alles bij voorstellen. Ik heb een genetische aandoening waarvan bekend is dat die de kans op depressie en angst vergroot. Bij mensen die in een stabiel gezin met een stevig netwerk opgroeien zie je dat niet zo sterk, bij mensen die in een minder gunstige situatie opgroeiden is de kans dat het risico werkelijkheid wordt heel groot. Nou ja, en met mijn gezin van herkomst.... Bingo dus. Maar had mijn ex in zijn geboortedorp blijven wonen, een baan gevonden en een partner die kon leven in een heel traditioneel huwelijk, dan had hij mogelijk nooit een diagnose gekregen. Het klapte pas toen de situatie eisen aan hem stelde waaraan hij niet kon beantwoorden.
dochter van waarschijnlijk auti moeder, vader en stiefvader, ook grootouders etc. met auti trekken
gescheiden van man met diagnose Asperger

Roos

Post by Roos » Tue Apr 19, 2022 11:30 am

Wil graag nog een boek toevoegen (ik zag dat Hester Lever de schrijver ook noemt in haar stuk 'De tentakels van autisme en de vleugels van vertrouwen' in haar hoofdstuk Rouw:

- Helpen bij verlies en verdriet - Manu Keirse

https://www.bol.com/nl/nl/p/helpen-bij- ... oductImage

Ondanks dat de hoofdmoot van het boek over het verliezen van een persoon gaat, noemt Manu Keirse ook wel degelijk andere vormen van verlies, zoals het krijgen van een gehandicapt kind of het verliezen van een baan. Het hoofdstuk Levend verlies (en Onrecht) gaat dieper in op het type verlies waar kinderenvan mee geconfronteerd worden. Ik vond het boek zeer behulpzaam in hoe om te gaan met verlies en ook met de verschillende vormen van verlies.
Vermoeden van autisme, narcisme en borderline bij mijn moeder, autisme/Asperger bij mijn broer en depressie en cPTSS en/of ADD bij mijn vader.

Post Reply