boek: cPTSD - from surviving to thriving

Post Reply
Roos

boek: cPTSD - from surviving to thriving

Post by Roos » Thu Feb 10, 2022 1:38 pm

Niet een boek dat gaat over autisme, maar wel een boek dat gaat over de mogelijke gevolgen van opgroeien met autisme in het ouderlijke gezin. Ik heb veel psychologie boeken gelezen, maar dit is een boek waar ik mezelf het meest in herken en waarmee ik het meeste kan. En ik ben niet de enige gezien de bijzondere testimonials voorin. Het boek beschrijft zeer helder de gevolgen van herhaaldelijk fysiek/seksueel/verbaal/emotioneel geweld in de jeugd. De tone of voice van het boek is een verademing. De schrijver, Pete Walker, schrijft van binnen uit: hij is psychotherapeut en vertelt over zijn zoektocht uit het cPTSS doolhof. Hij schrijft vanuit de herkenning van cPTSS hebben (ipv een theoretisch model oid). Hij geeft de lezer een routekaart mee om van overleven naar leven te kunnen komen. Beslist een aanrader voor kinderenvan die zich in het cPTSS profiel herkennen.

Je kan een voorproefje van het boek lezen via de artikelen op zijn website: http://www.pete-walker.com/
Vermoeden van autisme, narcisme en borderline bij mijn moeder, autisme/Asperger bij mijn broer en depressie en cPTSS en/of ADD bij mijn vader.

Gerben

Re: boek: cPTSD - from surviving to thriving

Post by Gerben » Thu Mar 24, 2022 10:43 am

Ja, heel goed boek, ik heb het ook.

Het bevat ook best veel praktische tips, oefeningen en 'trajecten' die kunnen helpen om van je CPTSD af te komen en/of de schadelijke effecten dusdanig te mitigeren/af te zwakken zodat ze je niet meer (zo snel) zullen overweldigen.
En als dat onverhoeds toch mocht gebeuren (en dat zal nog best wel eens) hoe je er dan dus (opnieuw ook weer) uitkomt.
Zoon die vermoedt dat z'n vader Asperger's is.
(Hij is dan wel inmiddels overleden, maar om nou te zeggen dat ik hier post omdat hij het "was", dat dekt de lading niet :? )

Post Reply